• Imprimeix

La Carbassa 2014 (21/01/2014)

Localització

Cartografia de l'allau al vessant E de la Carbassa

Cartografia de l'allau al vessant E de la Carbassa. La Cerdanya (Pirineu oriental de Catalunya)

Situació nivometeorològica

Meteorologia

  • 18/01/2014: Neva de forma generalitzada amb vent suau de component sud. Es van acumular entre 25-35 centímetres de neu recent (figura 1 i 2). 
  • 19/01/2014: Dia serè. A la tarda, comença a entrar vent moderat de nord. 
  • 20/01/2014: Neva feblement i hi ha vent d'oest i nord fort i baixen les temperatures.
  • 21/01/2014: Neva pel matí  i es manté vent del nord i oest fort de matinada (Figura 2 i 3).

 

Figura 1: Fotografia general del Pirineu Oriental el 19/01/2014, després de la nevada del dissabte 18/1/2014 (autor: Pere Oller).

Figura 1. Fotografia general del Pirineu Oriental el 19/01/2014, després de la nevada del dissabte 18/1/2014 (autor: Pere Oller)

 

Figura 2: Fotografia de la zona de l'accident on es veu l'efecte del vent. En primer pla l'allau que va ser causa de l'accident.

Figura 2. Fotografia de la zona de l'accident on es veu l'efecte del vent. En primer pla l'allau que va ser causa de l'accident

  

Figura 3: Gràfica d'evolució del gruix de neu a l’estació nivometeorològica automàtica de Malniu (2100 m, Cerdanya)  on s’indica amb la fletxa en vermell l’increment del gruix del mantell nival degut a la nevada del dissabte previ a l’accident.

Figura 3. Gràfica d'evolució del gruix de neu a l’estació nivometeorològica automàtica de Malniu (2100 m, Cerdanya) on s’indica amb la fletxa en vermell l’increment del gruix del mantell nival degut a la nevada del dissabte previ a l’accident.

 

Estat del mantell

  • Situació de plaques de vent en orientacions est i sud per sobre de 2200 metres. Des del cap de setmana del 18 i 19 de gener es donen caigudes de plaques en diversos sectors del Pirineu Oriental.
  • El mantell nival analitzat en el lloc de l'accident el dia 22 de gener (un dia després de l'accident) presentava una capa de neu ventada compactada que es trobava damunt d'un nivell de facetes que van actuar com a capa feble (indicat amb una fletxa vermella a la figura 4).
  • Els tests d'estabilitat que es van dur a terme a la cicatriu de l'allau indiquen la probabilitat mitja d'inici de fractura i una probabilitat alta de propagació de la fractura.

 

Predicció del BPA

El perill d'allaus pronosticat pel dia 21/01/2014 és MARCAT (3) per sobre de 2200 metres per la presència de plaques de vent i MODERAT (2) per sota. S'espera que les plaques siguin més destacables en orientacions sud i est, que tinguin mida suficient per enterrar una persona i que puguin caure al sol pas d'un esquiador. Al llarg de dimecres 21, s'espera que torni a nevar i s'indica que cal fer atenció a la formació de noves plaques de vent, sobretot en obagues arrecerades.

 

Figura 4: Perfil estratigràfic i tests d’estabilitats realitzats a la cicatriu de l’allau (a la zona de sortida de la placa).

Figura 4. Perfil estratigràfic i tests d’estabilitats realitzats a la cicatriu de l’allau (a la zona de sortida de la placa)

 

 

Característiques de l'allau

  • Orientació: SE.
  • Tipus d'allau: Allau de de placa.
  • Humitat de la neu: neu seca.
  • Tipus dipòsit: en blocs.
  • Recorregut: 440 m.
  • Cota sortida: 2660 m.
  • Cota d'arribada: 2410 m.
  • Desnivell: 250 m.
  • Zona de sortida: carena.
  • Zona de trajecte: canal.
  • Zona d'arribada: conca.
  • Gruix del dipòsit: 60 cm.

 

Cronologia dels fets

  • El 21 de gener de 2014, un esquiador de muntanya puja fins al cim de la Carbassa.
  • En el descens, desencadena una allau en un vessant orientat a sud-est.
  • L'esquiador es veu arrossegat per l'allau però surt per medis propis i pot continuar el descens.
  • Degut a l'allau rep diverses contusions.