Els dies previs a l’accident, 22 i 23 de març, aixà com també el dia l’accident, diumenge dia 24, les temperatures a alta muntanya, per sobre dels 2000 m, van ser positives, tant les mà ximes com les mÃnimes. A 2200 m s’enregistren temperatures mÃnimes entre 5 i 1 ºC i mà ximes entre 12 i 8 ºC. A més, el dissabte dia 23 a la tarda, aixà com també el matà del dia de l’accident, hi ha boira en el sector. En aquest context les condicions meteorològiques són de temperatures i humitats altes.
El mantell nival al sector Ter-Freser era discontinu a les solanes i sols presentava continuïtat a les obagues per sobre dels 2300 m. Els gruixos eren molt inferiors als normals per a l’època de l’any.
Des de mitjan març s’inicia un procés de fusió a nivell superficial que va avançant al llarg del mes (Figura 1). Atesa la situació meteorològica descrita i tenint en compte que l’estat del mantell nival previ ja presentava un cicle de fusió-regel, l’estat del mantell del dia 24 a mig matà es trobava en procés de fusió i tan sols durant la nit podria presentar algun encrostament molt lleu.
Â
El butlletà de perill d'allaus (BPA) emès el dia dissabte dia 23 a les 15:00 h, và lid  fins dilluns migdia, indica per al sector Ter-Freser perill d’allaus MODERAT (2) a partir de migdia. FEBLE (1) durant la resta.
L’estabilitat del mantell nival descrita en el Butlletà de perill d’allaus indicava que:
El mantell es presenta humit, sovint a bona part del seu gruix. Als matins de diumenge i dilluns podria haver-hi cert encrostament superficial, però el mantell tornarà a transformar al llarg de la jornada tant per la insolació com per algun xà fec d'aigua fins a cota alta. Les allaus de neu humida esdevindran més probables a mesura que avanci la jornada i podran afectar qualsevol cota i orientació. Tot i que en conjunt seran allaus de mida 1, suficient per a generar caigudes i lesions, no se'n descarta alguna de mida 2 (mitjana) a obagues altes amb més acumulació. Es recomana adaptar l'horari de les activitats en terreny allavós a les condicions del mantell, evitar moments de pluja, aixà com evitar el terreny on l'enfonsament de la bota o l'esquà siguin elevats o a terreny similar a aquell on hi hagi activitat d'allaus.
El dia 24 de març, el cossos de rescat reben un avÃs per part d’un grup d’excursionistes, que informen haver vist una persona colgada dins d’un dipòsit de neu, en un indret a tocar del camà dels Enginyers (entre Vall de Núria i Coma de Vaca, Ripollès). Es tracta d’un allau que atrapa a una persona al Torrent de la Balma a uns 2100 m en un vessant que drena a la vall del Freser. Arrel de l’avÃs es fan les tasques de rescat. El grup de bombers GRAE extreu la persona accidentada sota 50 cm de gruix de neu. Fan al trasllat de la vÃctima a l’hospital. Malauradament la persona rescatada acaba morint.
L’allau es dona al sector indicat al Mapa de Zones d’allaus 1:25.000 nº 13- Núria-Freser amb el codi FRE218, la qual es va cartografiar com a zona d’allau atesa les seves caracterÃstiques de terreny i de vegetació. Concretament en aquesta zona d’allaus és la primera observació d’allau enregistrada. Sols existeix un enquesta de l’any 1993, en la qual s’esmenta que deuria caure en el passat alguna allau atès que hi havia arbres trencats. Veure la informació al visor GeoÃndex - Allaus.
L’allau que provocà l’accident ha estat cartografiada a partir de les fotografies fetes sobre el terreny per part del grup de rescat GRAE i de la Unitat d’Intervenció de Muntanya UIM de Mossos d’Esquadra. En el mapa de situació es mostra la cartografia de l’allau.
Es tracta d’una allau de lliscament basal en la qual s’esllavissa tot el gruix del mantell nival. La mida de l’allau és mida 1 (petita), segons l’escala europea de mides d’allaus que te 5 nivells, des d’1 (allau petita) fins a 5 (allau extremadament gran). Les allaus de mida 1 són insuficient per a colgar una persona excepte en terreny trampa (per exemple: una zona deprimida, una canal o un contrapendent) on poden arribar a enterrar-la completament.
Les caracterÃstiques de l’allau són:
Â