Localització
Situació nivometeorològica
Meteorologia
- Dissabte 4 i sobretot diumenge 5 de febrer va bufar vent fort d'entre NE, N i NW, amb temperatures molt baixes (mà ximes per sota dels -15 ºC a 2200 m). Es va produir un fort transport de la neu pel vent. Els vessants N i NW a cotes altes varen quedar molt erosionats i es van formar grans acumulacions en S i SE. Diumenge 5 van caure entre 15 i 20 cm de neu nova, també amb vent fort de component nord.
- Dilluns 6 i dimarts 7 de febrer al matà el cel encara va estar cobert, amb nevades febles i vent fort del N que es va mantenir fins a la nit de dimarts. Per damunt del lÃmit del bosc (uns 2200 m) el vent va deixar els vessants N i NW gairebé sense neu nova. Als vessants S i SE les acumulacions tenien grans dimensions.
- Dimecres 8, el dia de l'accident, el cel va estar seré durant tot el dia i el vent va bufar del N entre fluix i moderat. La temperatura mÃnima de la nit anterior havia estat molt baixa (uns -18 ºC a 2200 m), però durant el dia les temperatures van pujar marcadament, prop de 15 ºC. En el moment de l'accident la temperatura devia ser d'uns -4 o -5 ºC (Figures 2 i 3).
Estat del mantell
- Des del 29 de gener fins al 7 de febrer, dia previ a l'accident, s'havien acumulat uns 150 cm de neu nova a l'Aran.
- La neu nova descansava, en vessants obacs i cotes mitges, com en el lloc de l'accident, sobre un mantell molt irregular. La neu en superfÃcie o bé es trobava encrostada o bé formada per un nivell fi i irregular de neu ventada que al llarg del mes de gener havia anat perdent cohesió per metamorfisme de gradient alt, i que en el moment de ser enterrat estava format per grans amb cares planes de mida mitjana (una mica per sota de 1 mm). Aquest és el nivell que va actuar de capa feble en l'allau.
- La neu nova havia estat remobilitzada pel vent fort dels darrers dies, formant sobreacumulacions molt grosses als sotavents (SE, S, SW). Als vessants E i NE, com el de l'accident, les plaques s'havien format per vent paral·lel al vessant (cà rrega creuada). A l'indret de l'accident aquesta cà rrega creuada havia estat afavorida per la presència d'una lÃnea d'arbres que van actuar de paravent.
- La brusca i notable pujada de temperatures el dia de l'accident hauria pogut facilitar el desencadenament de l'allau, afavorint la penetració de la sobrecà rrega fins als nivells crÃtics i facilitant la propagació d'aquesta fractura.
Predicció del BPA
- Els BPAs de l'Institut Geològic i del Conselh Generau indicaven un perill Marcat (3) pel dia de l'accident.
- Encapçalament: Plaques de vent molt frà gils a totes les orientacions que podran desencadenar-se accidentalment o fins i tot caure espontà niament.
- Descripció del problema: Tipus: placa seca. Mida: Mitjana (3). Orientació: Totes. Cota: Mitja i alta. Les plaques de vent són inestables i podran desencadenar-se pel pas d'un sol muntanyenc i fins i tot espontà niament. En vessants sud, la insolació del dimecres podria afavorir-ho. Les plaques podrien assolir dimensions suficients per enterrar un cotxe, destruir una petita edificació o trencar un petit grup d'arbres.
- Recomanació: Evitar vessants obacs, especialment NE, i a recer del vent del NW, on el nivell de facetes a la base de la neu nova encara pot ser reactiu, en especial si el gruix de la neu nova és més prim.
CaracterÃstiques de l'allau
- Tipus d'allau: placa seca de vent.
- Desencadenant: sobrecà rrega accidental de dos esquiadors.
- Mida: 2, petita (classificació EAWS).
- Capa feble: grans amb cares planes de distribució irregular.
- Sup. Lliscament: crosta de regel.
- Pendent zona de sortida: 38º.
- Orientació del vessant: NE (40º N).
- Amplada: 90 m.
- Llargada: 185 m.
- Gruix cicatriu: variable. Mitjà 80 cm, mà xim 180 cm, mÃnim 20 cm.
- Gruix acumulació: fins a 3 m.
- Forma del vessant: vessant obert, convex a la part superior. Sense trampes del terreny.
- Efecte del vent: vessant amb cà rrega creuada amb vent del NW.
Â
Cronologia dels fets
- L'allau va ser desencadenat sobre les 14 hores per les dos vÃctimes quan efectuaven el descens amb esquÃs del Montcorbison per la seva cara NE, en direcció a la bassa d'Oles. Havien ascendit poc abans pel mateix vessant, a pocs metres d'on l'allau es va desencadenar.
- Van coronar la muntanya cap a les 13:30 i van iniciar el descens poc després seguint l'itinerari de pujada. L'allau es va desencadenar quan tots dos esquiadors estaven ja dins la placa, arrossegant-los a tots dos uns 150 m fins una zona on el vessant perdia pendent. Tots dos van quedar completament sepultats per la neu.
Rescat
- Els Pompièrs van ser alertats per un dels dos accidentats (vÃctima A) a les 14:17. Tot i que havia quedat totalment sepultat, al cap de 15-20 minuts de l'allau va poder accedir al seu telèfon mòbil i fer la trucada de socors. A continuació va poder cavar amb la mà lliure fins a fer-la visible des de la superfÃcie.
- A les 14:40 arriba al lloc de l'accident el primer helicòpter amb rescatadors. La primera vÃctima (vÃctima A) és detectada visualment ja des de l'helicòpter, mentre que la segona (vÃctima B) es trobada amb ARVA i sonda en poc més de 1 minut. L'extracció de les vÃctimes es realitza en uns 15 minuts. La vÃctima A és evacuada amb hipotèrmia lleu, mentre que la B és recuperada in situ d'una aturada cardiorespiratoria però no pot mantenir les constants i mor al cap de 48 hores.
Â
Aquest informe ha estat redactat pels tècnics de neu i allaus del Centre de Prediccion de Lauegi del Conselh Generau d'Aran, a partir de les dades obtingudes el mateix dia al lloc de l'accident i amb la col·laboració de Pompièrs d'Aran.