Autor: Dr. Joan Nunes. Universitat Autònoma de Barcelona
Promotor: Institut Cartogrà fic de Catalunya, 2013
Â
En cartografia i sistemes d’informació geogrà fica, la digitalització és el procés de generar la representació digital de la informació geoespacial. En sentit ampli comprèn tots els processos per a obtenir dades cartogrà fiques digitals. De fet, en altres camps es considera digitalització la conversió de la informació analògica a informació digital.
En sentit estricte s'entén per digitalització el procés d'edició grà fica per a generar dades cartogrà fiques digitals dibuixant les formes dels elements geomètrics a partir de mapes analògics (en paper) o d'imatges. AixÃ, el simple escaneig de mapes en paper no es considera digitalització cartogrà fica, només és digitalització de documents. Sovint, però, l'escaneig és el pas previ per a digitalitzar elements cartogrà fics sobre la imatge digital del mapa escaneat. Lògicament, tampoc formen part de la digitalització tots els sistemes de captació directa de dades digitals (GPS, estació total, fotogrametria digital, teledetecció, etc.).Â
Â
Sumari:
- Origen
- Sistemes de digitalització
2.1 Digitalització manual amb taula
2.2 Digitalització manual en pantalla
2.3 Digitalització semiautomà tica - Principis de digitalització
3.1 Modes de digitalització
3.2 Aproximació de formes
3.3 Connexió de lÃnies
3.4 Unicitat de lÃnies - Mètodes de digitalització
4.1 Digitalització directa d'elements simples
4.2 Digitalització de lÃnies i punts d'etiqueta més estructuració topològica - Errors de digitalització
5.1Â Errors de forma
5.2 Errors topològics - Temes relacionats
- Referències
- Lectures recomanades
Â
Origen
La digitalització és tan antiga com la informatització de la cartografia, els sistemes d'informació geogrà fica i, en general, com la informà tica grà fica. Des de mitjan dècada de 1950, l'interès per emprar els ordinadors per a emmagatzemar tot tipus d'informació portà a desenvolupar els primers dispositius de digitalització d'informació grà fica. El primer escà ner de tambor, igual que la primera taula de digitalitzar, de caire experimental daten de 1957, encara que fins a mitjan dècada de 1960 no apareixerien els primers aparells de cost assequible, amb distribució comercial i ús aplicat (Viquipèdia, 2012). En el primer SIG, el Canadian Geographic Information System (CGIS), iniciat el 1962 i operatiu entorn de 1967 es documenta ja l'ús d'escà ners de tambor i de programari de digitalització semiautomà tica (Tomlinson, 1967; Coppock and Rhind, 1991). Durant les dècades de 1970 i 1980, la taula de digitalitzar va esdevenir el dispositiu més popular per a digitalitzar en l'à mbit dels SIG pel seu cost relativament menor i per la major simplicitat del programari. Abans que l'ús de monitors grà fics fos un fet generalitzat, cap a mitjan dècada de 1980, sovint la digitalització s'havia de realitzar a cegues, sense visualitzar en un monitor del dibuix digital que s'estava produint. El resultat en aquests casos s'havia de visualitzar i comprovar després en una còpia en paper del dibuix digital impresa amb un plòter (Chrisman, 1997). A mitjan dècada de 1990, la major disponibilitat d'informació geoespacial produïda digitalment des de l'origen, juntament amb l'abaratiment i l'augment de les capacitats grà fiques i d'emmagatzematge dels ordinadors, en particular de les targetes i monitors grà fics, han fet que la digitalització en pantalla esdevingués el mitjà més corrent i fins i tot que la necessitat de digitalitzar informació cartogrà fica es reduÃs drà sticament.
Sistemes de digitalització
Bà sicament hi ha tres sistemes de digitalització:
- digitalització manual
- digitalització amb taula
- digitalització en pantalla
- digitalització semiautomà tica o assistida
Digitalització manual amb taula
La digitalització manual amb taula permet digitalitzar directament a partir d'originals en paper mitjançant l'ús d'un dispositiu perifèric especial anomenat taula de digitalitzar o digitalitzador.
En la digitalització manual amb taula, el mapa en paper es fixa sobre la superfÃcie de la taula de digitalitzar, la qual disposa d'un circuit intern que permet detectar i enregistrar la posició en què es troba el cursor col·locat damunt la superfÃcie de la taula i del mapa en paper fixat a aquesta. La digitalització amb taula, tant si es fa en mode punt com en mode continu és un procediment essencialment manual d'enregistrament dels punts que aproximen amb major o menor detall una deteminada forma
Per tal d'enregistrar coordenades georeferenciades, s'indiquen prèviament sobre la taula les posicions en el paper d'un cert nombre de punts de control, de coordenades georeferenciades conegudes, que permeten establir les equacions de transformació de les coordenades locals de la taula a les coordenades georeferenciades sobre el terreny, generalment per mitjà d'una transformació afÃ. Aquest procés d'introduir els punts de control i establir la transformació de coordenades s'anomena calibratge de la taula i s'ha de realitzar cada cop que s'inicia la sessió de treball o es canvia de mapa.
La digitalització amb taula fou el sistema de digitalització més habitual fins a mitjans de la dècada de 1990, per la dificultat de disposar d'escà ners de gran format i d'ordinadors i targetes grà fiques amb capacitat de visualització i emmagatzematge d'imatges de qualitat de grans dimensions. També pel fet que la major part de la cartografia disponible era en paper. Per aquest motiu, sovint hom en diu simplement digitalització manual.
Digitalització manual en pantalla
La digitalització en pantalla també és un procediment manual, essencialment idèntic al de la digitalització amb taula, excepte pel fet que en aquest cas les formes es digitalitzen a partir d'imatges digitals visualitzades a la pantalla de l'ordinador, en lloc de fer-ho a partir de documents en paper, fent servir el ratolà per a posicionar el cursor a través de la pantalla i introduir els punts que defineixen la forma dels elements.
Per tal d'obtenir els elements digitalitzats en coordenades georeferenciades, aixà com per aconseguir que la geometria d'aquests sigui planimètricament và lida, és imprescindible que la imatge a digitalitzar hagi estat corregida geomètricament i georeferenciada.
Actualment, un cop superades les limitacions de maneig d'imatges digitals, la digitalització en pantalla és el procediment de digitalització més habitual i econòmic, donat que té avantatges evidents respecte de la digitalització amb taula. En primer lloc, no requereix de cap aparell addicional a part de l'ordinador, fet que estalvia costos. En segon lloc, permet veure alhora l'original (imatge) i els elements vectorials digitalitzats, mentre que amb taula no és possible veure alhora la taula (original en paper) i la pantalla (resultats de la digitalització). Finalment, també es disposa de major control de la visualització de l'original (zoom, desplaçament, etc.) que en el cas de digitalitzar documents en paper.
D'altra banda, l'escaneig de documents de gran format, com els mapes en paper, no suposa cap dificultat, ja que es pot recórrer a serveis externs, si el volum de mapes a escanejar no justifica l'adquisició d'un escà ner en color de gran format A part, la disponibilitat d'imatges del territori en format directament digital (fotografies aèries, ortofotos, imatges de satèl·lit, ...) és actualment molt alta.
La digitalització en pantalla també s'anomena en anglès heads-up digitizing (perquè hom té el cap alçat quan mira la pantalla, a diferència de quan mira la taula de digitalitzar) o bé overlay digitizing (perquè se superposen els resultats vectorials a la imatge original objecte de la digitalització).
Digitalització semiautomà tica
La digitalització semiautomà tica o assistida, també anomenada vectorització o digitalització automà tica, és un procediment automatitzat d'extracció de lÃnies vectorials a partir d'imatges digitals de mapes escanejats. El procediment semiautomà tic es basa en un tipus d'algorismes de processament digital d'imatges anomenats algorismes de seguiment de lÃnies, que permeten detectar en una imatge binà ria de lÃnies i fons els pÃxels que formen les lÃnies i posteriorment, vectoritzar els pÃxels corresponents als punts que defineixen la forma de la lÃnia. La intervenció manual en aquest procés té lloc durant i després de la digitalització automà tica. Durant el procés consisteix a indicar el punt d'inici de la vectorització i també a prendre decisions a les cruïlles per tal de guiar el camà a seguir per l'algorisme de vectorització. Després del procés, la tasca de l'usuari consisteix a editar les dades vectorials obtingudes per tal de corregir els errors de manca de connectivitat o buits que s'hagin produït en la vectoritació.
La digitalització semiautomà tica és costosa ja que requereix programes especialitzats, generalment cars. La compra d'aquest tipus de programes i d'escà ners de gran format només es justifica quan el volum de mapes analògics a digitalitzar és gran o molt gran.
D'altra banda, el tipus d'imatge de mapa escanejat adequada per a un procés de digitalització semiautomà tica tampoc no pot ser qualsevol. Idealment ha de ser una imatge binà ria de lÃnies. Molts originals de mapes en paper no són directament aptes per a la vectorització, ni tan sols reduïts a imatges binà ries, donada la quantitat de sÃmbols, text o d'altres lÃnies sense interès. En aquests casos, si no es pot disposar de les planxes originals de separació de colors, o si aquestes no són útils per a aïllar les lÃnies d'interès, cal redibuixar els elements d'interès en documents a part i escanejar i vectoritzar aquests darrers, cosa que encareix notablement el procés, fins al punt de perdre l'avantatge de l'automatització.
El procés general de digitalització semiautomà tica s'inicia amb l'escaneig dels mapes per mitjà d'un escà ner de gran format (eventualment havent hagut de redibuixar en documents a part els elements a vectoritzar). Tot seguit cal corregir geomètricament i georeferenciar les imatges dels mapes escanejats. Opcionalment, segons els casos, caldrà efectuar operacions de millora d'imatges i, segons el tipus de programari de vectorització emprat, caldrà efectuar prèviament els passos de segmentació (conversió de la imatge a imatge binà ria) i d'esqueletització (aprimament del gruix de les lÃnies al mÃnim de pÃxels possible). Només realitzats tots els passos previs de preparació es podrà dur a terme la digitalització semiautomà tica i posteriorment encara caldrà editar les dades vectorials per eliminar l'excés de vèrtexs, corregir errors de vectorització de lÃnies i afegir la codificació o atributs dels elements. En aquest sentit, doncs, és un sistema laboriós i car, només justificat per a la digitalització de grans quantitats de mapes en paper (p.e., sèries de cartografia d'un paÃs), si els originals ho afavoreixen.
Principis de digitalització
En la digitalització manual, hi ha dos modes de digitalització:
- digitalització en mode punt
- digitalització en mode continu
En la digitalització en mode continu, l'usuari simplement ressegueix el traç que cal digitalitzar i el programa enregistra automà ticament, a intervals regulars de temps o de distà ncia, els punts que en defineixen la forma. La digitalització en mode continu genera un excés de vèrtexs que cal reduir posteriorment mitjançant algun dels algorismes de simplificació de lÃnies.
En la digitalització en mode punt, l'usuari selecciona i introdueix individualment els punts que defineixen la forma de l'element digitalitzat. La digitalització en mode punt és el tipus més habitual de digitalització, ja que evita l'excés de punts i permet un control acurat del procés d'introducció de coordenades.
La digitalització de punts per a aproximar la forma dels elements (lÃnies o polÃgons) equival a un mostreig, ja que l'usuari decideix quins punts introduir per a reproduir la forma. La quantitat i la posició dels punts enregistrats determina de manera drà stica la qualitat de la representació digital i la fidelitat respecte de l'original.
 Tot i ser un procés manual, a criteri de l'operador/a, que depèn molt de l'habilitat i l'experiència, hi ha algunes regles bà siques a seguir:
- independentment del grau de detall, cal recollir com a mÃnim tots els punts d'inflexió (canvi de tendència) de les lÃnies a digitalitzar. Això vol dir retenir tots els punts mà xims o mÃnims de concavitat o convexitat i els canvis de direcció.
- per a reproduir una lÃnia corba (còncava o convexa) amb un mÃnim de detall no n'hi ha prou amb els punts més rellevants (mà xim o mÃnim), cal introduir més punts: tants més (i més freqüents) com més aguda o tancada sigui la corba, i com major sigui el grau de detall desitjat.
- per a reproduir lÃnies rectes no sols és suficient introduir els dos punts inicial i final, sinó que és preferible per evitar deformacions causades per punts intermedis que es desviïn de la recta.
- en una digitalització acurada, idealment, no s'haurien de veure els vèrtexs quan es visualitza a l'escala de presentació. Això vol dir una freqüència de punts elevada en els trams de lÃnies corbes.
A l'hora de digitalitzar els elements geomètrics d'una representació cartogrà fica totes les lÃnies han d'estar perfectament connectades per aconseguir que els polÃgons estiguin tancats i que hi hagi continuïtat entre les lÃnies d'una xarxa. Això significa que les coordenades dels punts de connexió de dues o més lÃnies han de ser idèntiques.
Introduir dos punts de coordenades exactament idèntiques fins al darrer decimal és impossible de fer manualment. Per aquest motiu tots els programes de digitalització o de dibuix ofereixen funcions d'ajust de vèrtexs (snapping). Aquest tipus de funcions permeten connectar una lÃnia exactament sobre un punt d'una altra lÃnia copiant les coordenades del punt preexistent (connexió a vèrtex) o calculant les coordenades del punt virtual sobre la lÃnia on es produirà la connexió (connexió a segment). Per a fer-ho utilitzen un radi de tolerà ncia, de manera que no és necessari encertar exactament el punt sobre el qual es vol connectar, és suficient acostar-s'hi a una distà ncia per sota del radi de tolerà ncia d'ajust. Les opcions bà siques d'ajust de vèrtexs, ofertes per la majoria de programes, són: ajustar a vèrtex final, ajustar a vèrtex i ajustar a segment.
En general, és necessari utilitzar les opcions d'ajust de vèrtexs en digitalitzar. No fer-ho implica l'aparició d'errors topològics, que poden ser molt nombrosos i laboriosos de corregir, fins al punt d'invalidar completament una cartografia digital. Aquest error era molt freqüent en els primers temps de la cartografia digital, feta només amb criteris de dibuix (reproducció acurada de formes) sense preveure'n l'ús posterior en sistemes d'informació geogrà fica.
Idealment cada lÃnia digitalitzada s'ha d'introduir només una vegada. La duplicació de lÃnies causa errors diversos, entre els quals el més destacat és la formació de polÃgons espuris (falsos) en el procés d'estructuració topològica, ja que és molt improbable que les dues versions d'una lÃnia duplicada s'hagin digitalitzat exactament igual en tots els seus vèrtexs. Aquest mateix error es produeix també en una mateixa lÃnia, si en digitalitzar es retrocedeix i es duplica part de la lÃnia ja digitalitzada.
Un cas particular de duplicació de lÃnies i font potencial d'errors es produeix en la digitalització directa de polÃgons explÃcits, ja que cada frontera comuna entre polÃgons s'ha de digitalitzar per duplicat com a part del contorn de cada un dels polÃgons i per tant és probable que apareguin polÃgons falsos com a conseqüència d'encavalcaments (polÃgons que es munten un damunt de l'altre) o d'escletxes (buits) entre polÃgons. Per aquesta raó, la digitalització directa de polÃgons explÃcits és desaconsellable a menys que el programa emprat ofereixi funcions addicionals per a duplicar exactament la part de frontera comuna entre cada parell de polÃgons.
Igualment apareix aquest tipus d'error quan es combinen diverses capes que contenen elements comuns que haurien de ser exactament idèntics i no ho són perquè s'han digitalitzat per separat. En aquest cas la formació de polÃgons falsos no es produeix en l'estructuració topològica de cada una de les capes, sinó en fer la superposició (intersecció geomètrica) de les diverses capes. La solució en aquest cas, passa per digitalitzar primer els elements comuns entre capes una sola vegada i després copiar-los a les altres capes perquè siguin exactament iguals en totes. En cas que la coincidència només sigui parcial, els elements s'editen després de copiar per modificar-los, conservant la part comuna.
Mètodes de digitalització
Els dos mètodes de digitalització més emprats són la digitalització directa d'elements simples (sense topologia) i la digitalització de lÃnies i punts d'etiqueta més estructuració topològica automà tica posterior.
En el primer mètode el procés s'acaba amb la mateixa digitalització. El segon és un mètode en dues etapes, una primera de digitalització seguida d'una segona d'estructuració topològica automà tica. En cada mètode els procediments a seguir són lleugerament diferents, encara que les operacions bà siques de dibuix i connexió de lÃnies són les mateixes. Essencialment es tracta de maneres diferents d'organitzar el procés de dibuix, atés que el tipus d'elements a digitalitzar en un i altre mètode són diferents en funció de l'existència o no d'un procés posterior d'estructuració automà tica de topologia.
Hi ha altres mètodes menys habituals, com la digitalització amb topologia interactiva i la validació mitjançant topologia de regles, que es combinen amb el mètode de digitalització directa d'elements simples per tal de proporcionar mitjans de verificar la consistència topològica dels elements digitalitzats.
Digitalització directa d'elements simples
És el mètode més senzill de digitalització, disponible a la majoria de programes. En aquest cas es digitalitzen directament els elements finals de la representació digital (punts, lÃnies o polÃgons), ja que no hi ha un pas posterior d'estructuració topològica i per tant els elements finals són elements vectorials sense topologia, independents els uns dels altres.
Generalment es disposa de les opcions d'ajust de vèrtexs, i per tant és possible aconseguir la correcta connexió de les lÃnies, però de forma manual, ja que els programes no ho comproven ni ho exigeixen i no es disposa de cap procediment sistemà tic de comprovació d'errors.
- Digitalització de lÃnies: la digitalització directa de lÃnies simples no presenta cap particularitat, a part de l'obligació de connectar correctament les lÃnies entre si.
- Digitalització de polÃgons: la digitalització directa de polÃgons simples parteix del fet que el tipus d'elements que s'està digitalitzant ja és un polÃgon tancat des de l'inici, de manera que la seva forma es va definint a mesura que s'introdueixen els vèrtexs del seu contorn. És en introduir l'últim vèrtex que aquest pren la seva forma definitiva. Segons els programes, el polÃgon es visualitza tancat des de l'inici o bé al final quan s'aplica l'opció de tancar polÃgon. En qualsevol dels dos casos els programes asseguren automà ticament que el primer i l'últim vèrtexs són idèntics, tal com correspon a la definició d'un polÃgon simple.
La digitalització de polÃgons aïllats per mitjà d'aquest mètode no presenta cap dificultat, ja que no hi ha cap part comuna amb altres polÃgons i per tant es correspon perfectament amb la definició de polÃgon simple.
La digitalització de polÃgons adjacents planteja la problemà tica d'haver de repetir de forma exactament idèntica les fronteres comunes entre polÃgons veïns. La possibilitat d'aconseguir-ho dependrà molt de les funcions que proporcioni cada programa. Els més senzills no ofereixen cap funció addicional per a aquesta finalitat i l'usuari/a haurà de fer-ho manualment amb l'ajust de vèrtexs, cosa que quan el nombre de vèrtexs és gran resulta laboriós i provoca fà cilment errors (basta que un vèrtex no coincideixi perquè aparegui un solapament o un buit entre els polÃgons adjacents). Els programes més avançats ofereixen funcions per a copiar la part comuna de les vores entre els polÃgons adjacents, de manera que només cal digitalitzar la resta del contorn del polÃgon connectant els extrems al polÃgon veà prèviament digitalitzat.
Aquests programes també ofereixen funcions per a dividir un polÃgon en dos mitjançant una lÃnia, regenerant automà ticament els contorns tancats dels dos polÃgons resultants, i per a combinar dos polÃgons adjacents en un de sol.
La digitalització de polÃgons amb forats o de polÃgons interiors, en el cas de digitalització directa de polÃgons simples, planteja també la necessitat de funcions addicionals. En els programes més senzills no hi ha aquest tipus de funcions i per tant no és possible generar polÃgons amb forats o polÃgons interiors, simplement s'obtenen polÃgons apilats. En els programes més sofisticats, els dos polÃgons (contenidor i interior) es digitalitzen per separat i després amb funcions de retall es descompta l'interior del contenidor, conservant el polÃgon interior o deixant el buit del forat, segons convingui.
La digitalització directa d'elements simples és apropiada sobretot per a elements aïllats o també, si es disposa de funcions de suport per a polÃgons adjacents o amb forats, per a mosaics de polÃgons de poca complexitat i un volum de dades moderat o mitjà . La digitalització simple, sense funcions addicionals de suport de polÃgons, es pot trobar en els programes de CAD (disseny assistit per ordinador) o en qualsevol programa de SIG d'escriptori, senzill o sofisticat. La digitalització directa amb funcions de suport de polÃgons sol trobar-se en programes de SIG de prestacions mitjanes o avançades.
Digitalització de lÃnies i punts d'etiqueta més estructuració topològica
La digitalització de lÃnies i punts d'etiqueta requereix disposar d'un procediment posterior d'estructuració topològica per a generar polÃgons automà ticament. L'avantatge d'aquest mètode és que permet efectuar una digitalització més "despreocupada", concentrant-se a introduir només les lÃnies que defineixen la forma dels polÃgons, ja que el procés posterior automà tic d'estructuració permet detectar i corregir els errors de connexió de lÃnies i de tancament de polÃgons.
En aquest mètode de digitalització les lÃnies que defineixen la forma dels polÃgons  s'introdueixen una sola vegada, sense duplicar els lÃmits comuns entre polÃgons veïns, en qualsevol ordre i sense que cada lÃnia hagi de pertà nyer necessà riament a un sol polÃgon. El procés d'estructuració topològica posterior detectarà les interseccions, crearà els nodes i dividirà les lÃnies en els nodes per tal que finalment cada lÃnia sigui frontera exclusivament entre dos polÃgons. Les úniques condicions són que totes les lÃnies estiguin ben connectades entre si i que no hi hagi lÃnies duplicades, o en cas d'haver-n'hi que siguin exactament iguals.
La finalitat dels punts d'etiqueta és poder introduir un identificador o atribut dels polÃgons durant la digitalització, de manera que en el procés posterior d'estructuració topològica els polÃgons resultants adquireixin automà ticament l'atribut o identificador de l'etiqueta i no calgui introduir-lo manualment. De tota manera, segons els programes, els punts d'etiqueta són opcionals, ja que sempre es poden introduir posteriorment els atributs dels polÃgons.
L'única condició que han de complir els punts d'etiqueta és que el punt d'inserció del text estigui a l'interior del polÃgon. No cal que sigui en el centre, ni que tot el text estigui contingut dins del polÃgon. Donada la finalitat d'identificació o qualificació dels punts d'etiqueta no hi pot haver polÃgons sense etiqueta, ni més d'una etiqueta en cada polÃgon. Per aquesta raó, els punts d'etiqueta serveixen de comprovació addicional que no manquen ni sobren polÃgons. AixÃ, els polÃgons falsos, resultants d'errors de digitalització o de duplicitat de lÃnies es detecten per la falta d'etiqueta. Igualment els polÃgons sense tancar donen lloc a polÃgons amb més d'una etiqueta, encara que també es detecten com a error de connexió de lÃnies.
Errors de digitalització
Els errors de digitalització es poden diferenciar en:
- errors de forma: afecten només la posició dels vèrtexs però no la configuració topològica (nombre de polÃgons i relacions de veïnatge).
- errors topològics: afecten el nombre de polÃgons, les relacions entre lÃnies i el veïnatge entre polÃgons.
Hi ha errors de forma que deriven en errors topològics, un cop feta l'estructuració topològica (per exemple, els polÃgons falsos). En general, és prioritari corregir els errors topològics, ja que en depèn la consistència dels elements digitalitzats, encara que les formes no siguin les més acurades possible.
Hi ha pocs errors que siguin estrictament de forma, ja que molts errors de forma acaben derivant en errors topològics.
L'error de forma més tÃpic són les anomenades espines, conseqüència d'un vèrtex desplaçat respecte de la seva posició correcta. Una acumulació d'espines produeix un efecte de dents de serra, que distorsiona la forma genuïna de la lÃnia original a digitalitzar.
Els errors de forma no alteren la configuració topològica dels elements digitalitzats però distorsionen l'exactitud de la reproducció digital i produeixen un efecte antiestètic molt evident que cal evitar. Moltes vegades són el resultat de digitalitzar amb un nivell de zoom massa petit que no permet veure adequadament la posició dels vèrtexs introduïts.
Hi ha diversos tipus d'errors topològics. A grans trets es poden diferenciar en:
- errors de connectivitat de lÃnies
- errors de polÃgons falsos, induïts per errors de forma o de duplicitat de lÃnies.
Els tres tipus d'errors de connectivitat de lÃnies són l'error general de connectivitat, la lÃnia inacabada i la lÃnia sobreacabada.
Tots els errors de connectivitat de lÃnies es caracteritzen per la formació de nodes (i arcs) penjants o finals (en anglès, dangle nodes) durant el procés d'estructuració topològica, que són l'error topològic bà sic a evitar i corregir. En una capa de polÃgons no pot existir, idealment, cap node penjant. En una capa de lÃnies, n'hi poden haver a l'extrem de les lÃnies i per tant caldrà diferenciar i corregir els que no estiguin justificats.
 Els errors de polÃgons falsos poden obeir a defectes de forma diversos, principalment:
- polÃgons artefacte, resultat d'una lÃnia que torna sobre si mateixa o d'una lÃnia que connecta sobre un vèrtex que no correspon.
- micropolÃgons (slivers), resultat generalment de duplicar lÃnies. Es poden diferenciar en encavalcaments i escletxes (buits) en el cas de digitalitzar polÃgons explÃcits. En el cas de polÃgons amb estructura topològica tots els polÃgons són en el mateix pla i no hi ha diferència entre encavalcaments i escletxes.
Tots els errors de polÃgons falsos es caracteritzen pel fet que no produeixen errors de connectivitat o tancament (nodes penjants) i per tant no es detecten amb la inspecció d'errors de nodes, sinó per la formació de polÃgons nous, no previstos. En tant que polÃgons nous es poden detectar per la falta d'etiquetes o bé inspeccionant el conjunt de polÃgons obtingut. Generalment, però, els polÃgons falsos es caracteritzen per tenir una superfÃcie molt petita, per això s'anomenen també micropolÃgons.
Temes relacionats
Referències
Chrisman, N.R. (1997) Exploring Geographic Information Systems, New York: John Wiley & Sons.
Coppock, J.T. and Rhind, D.W. (1991) "The history of GIS" in Maguire, D.J.; Goodchild, M.F. and Rhind, D.W. (eds.) Geographical Information Systems. Principles and Applications, 2 volumes, Harlow, UK: Longman.
Tomlinson, R.F. (1967) An Introduction to the Geographic Information System of the Canada Land Inventory. Ottawa: Department of Forestry and Rural Development.
Wikipedia (2012) Graphics tablet <http://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_tablet> [Consulta: 28 maig 2012]
Lectures recomanades
Burrough, P.A. (1986) Principles of Geographical Information Systems for Land Resources Assessment, Oxford, UK, Clarendon Press. Chapter 4.
Chrisman, N.R. (1997) Exploring Geographic Information Systems, New York: John Wiley & Sons.