Autor: Dr. Joan Nunes. Universitat Autònoma de Barcelona
Promotor: Institut Cartogrà fic de Catalunya, 2013
Â
El geoetiquetatge o geoindexació (geotagging) és el procés de georeferenciar documents o continguts digitals, com és ara imatges, fitxers multimèdia, pà gines web, missatges, adreces web, notÃcies o comentaris publicats en fòrums o xarxes socials, etc., afegint informació de la localització geogrà fica dins les metadades dels fitxers o serveis corresponents.
La localització geogrà fica se sol indicar per mitjà de coordenades i concretament per mitjà de coordenades geogrà fiques de latitud i longitud, més que no pas coordenades projectades, pel fet que les coordenades geogrà fiques permeten compartir i integrar informació a nivell global. Idealment la localització geogrà fica indicada en el geoetiquetatge correspon a la localització geogrà fica del contingut del fitxer o servei geoetiquetat. Molt sovint, però, d'ençà de la proliferació de sistemes automà tics de geoetiquetatge, la localització geogrà fica indicada correspon al lloc on ha estat creat el fitxer o servei, que no necessà riament coincideix amb el lloc a què fa referència el contingut. Alternativament, en lloc de coordenades, de vegades s'utilitzen descriptors o referències geogrà fiques indirectes, com és ara adreces, codis postals o topònims, que permeten derivar-ne la posició en coordenades mitjançant geocodificació.
El geoetiquetatge permet realitzar cerques d'informació sobre llocs, visualitzar la informació sobre serveis de mapes web, especialment en forma de mapes personals o remescles (mashups) i relacionar informació mitjançant la posició. En el context de les aplicacions sensibles a la localització (location-aware applications), com els serveis basats en la localització o les xarxes geosocials, la georeferenciació dels continguts mitjançant geoetiquetatge permet  subministrar als usuaris, de forma automà tica o selectiva, tot tipus d'informacions i continguts, com és ara notÃcies, activitats, comentaris o imatges, relatius a un lloc especÃfic, aquell on es troba l'usuari o bé un altre escollit lliurement.
El geoetiquetatge és un exemple d'ús creatiu no previst de la tecnologia geoespacial per part del gran públic i constitueix una de les activitats significatives de la cartografia web i de l'anomenada neogeografia.
Â
Sumari:
- Origen
- Definició
- Tècniques de geoetiquetatge
3.1Â Geoetiquetatge manual
3.2 Geoetiquetatge automà tic mitjançant geolocalització
3.3 Geoetiquetatge automà tic de fotografies - Està ndards de geoetiquetatge
4.1Â Fotografies
4.2Â Missatges de text
4.3Â Entrades de DNS
4.4Â PÃ gines HTML
4.5Â Geoblocs i aplicacions de folksonomia - Riscos del geoetiquetatge
- Temes relacionats
- Referències
- Lectures recomanades
Â
Origen
El geoetiquetatge apareix a mitjans de la dècada de 2000 com a activitat de cartografia web duta a terme pel públic consistent a afegir continguts sobre serveis de mapes, generalment en forma de punts de localització de llocs o fets d'interès personal o d'un col·lectiu, sovint amb continguts o documents associats, fent servir el mapa com a suport o Ãndex. La prà ctica del geoetiquetatge com a activitat de cartografia web ha estat possible grà cies a l'aparició d'aplicacions com Google Maps i altres que proporcionen serveis de mapes web a través d'una aplicació que permet afegir continguts d'usuari de forma fà cil i senzilla a través del web per part del públic en general no expert. El geoetiquetatge, o geoindexació, reprodueix l'ús particular dels mapes analògics com a suport d'anotacions, però a gran escala i amb carà cter públic, de manera que permet desenvolupar usos personals però també projectes col·lectius de cartografia col·laborativa, com per exemple, Placeopedia, Wikimapia o Tagzania, entre d'altres.
Posteriorment, la incorporació continuada de continguts geoespacials al web i la creixent disponibilitat de dispositius mòbils amb receptors de GPS incorporats, que permeten la geolocalització dels usuaris, han portat cap a finals de la dècada de 2000 al desenvolupament d'applicacions de serveis basats en la localització i de xarxes geosocials, en les quals el geoetiquetatge per a georeferenciar els continguts es genera automà ticament en el moment de la publicació grà cies a la geolocalització dels usuaris. AixÃ, els missatges, notÃcies o comentaris publicats i els fitxers pujats adquireixen automà ticament les etiquetes de geoetiquetatge que permeten georeferenciar-los i utilitzar la localització geogrà fica com a criteri de cerca o de proveïment de serveis en funció del context geogrà fic.
Més enllà del geoetiquetatge automà tic en el moment de la publicació de continguts en el web, basat en la geolocalització, s'han anat desenvolupant sistemes automà tics de geoetiquetatge en el moment de la producció, per a determinats tipus de continguts especialment favorables com la fotografia digital, mitjançant incorporació de receptors de GPS a les cà meres fotogrà fiques digitals o l'ús del receptor de GPS inclòs en els telèfons intel·ligents per a geoetiquetar automà ticament les fotografies captades amb la cà mera del telèfon mòbil.
Definició
El geoetiquetatge descriu tant l'activitat manual de cartografia web de georeferenciar continguts sobre un servei de mapes interactiu creant punts d'interès i associant-hi continguts relacionats, com és ara imatges o documents, que en virtut d'aquesta vinculació resulten georeferenciats, com el procés automà tic de georeferenciar continguts web en el moment de la publicació, grà cies a la geolocalització, o de georeferenciar documents, com les fotografies digitals, en el moment de la producció, grà cies a la incorporació de dispositius de posicionament automà tic en les cà meres fotogrà fiques o telèfons mòbils dotats de cà mera.
Convé distingir, però, aquells casos en què el geoetiquetatge, i per tant la georeferenciació, només té existència dins del context d'una aplicació web determinada (aplicació de serveis de mapes web, de serveis basats en la localització o de geoxarxa social), d'aquells casos en què el geoetiquetatge és permanent perquè forma part de l'emmagatzematge independent del document, ja sigui mitjançant la inclusió de la referència geogrà fica dins les metadades formals del document, o bé mitjançant l'emmagatzematge de la referència geogrà fica en algun tipus d'estructura de dades ad hoc. En el primer cas, cal parlar de geoetiquetatge d'entrades de bases de dades, mentre que en el segon cas es tracta pròpiament de geoetiquetatge de documents. A mesura que les aplicacions web amb component geoespacial, i en particular les aplicacions de xarxes geosocials, han anat madurant i s'han anat interconnectant entre si, l'intercanvi d'informació i la interoperabilitat de les aplicacions ha afavorit el desenvolupament i l'ús progressivament preferent de les formes permanents o independents de geoetiquetatge de documents, amb la definició de models de metadades especÃfics i està ndards de geoetiquetatge de documents i continguts web.
Tècniques de geoetiquetatge
El geoetiquetatge es pot realitzar de forma manual o automà tica segons el tipus de continguts, d'aplicacions emprades i de recursos o dispositius disponibles.
La forma més senzilla i antiga de geoetiquetatge és el geoetiquetatge manual localitzant i marcant damunt d'un servei de mapes web interactiu la posició del lloc al qual fa referència el contingut del document, imatge, notÃcia o missatge que es vol geoetiquetar. L'aplicació de serveis de mapes crea un punt d'interès, amb les coordenades del punt indicat punxant el mapa, i hi associa el document o contingut introduït per l'usuari. Aquest tipus de geoetiquetatge manual es desenvolupà a partir de 2005, grà cies a l'aparició de serveis de mapes web d'ús general amb cobertura mundial i capacitat per a desenvolupar aplicacions personalitzades com Google Maps, i ha estat la base de nombrosos projectes de geoindexació de llocs d'interès, articles de viquipèdia, etc., com per exemple Geonames (anteriorment Placeopedia), Wikimapia o Tagzania, i els especÃfics de fotografies com Panoramio o Flickr, entre els més coneguts.
Aquest tipus de geoetiquetatge té com a principal limitació el fet que la georeferenciació dels continguts o documents només existeix i és efectiva dins de l'aplicació web en la qual té lloc. Aquesta limitació, però, també la tenen en general els procediments automà tics de geoetiquetatge de les aplicacions de xarxes geosocials i similars. En ambdós casos es tracta de geoetiquetatge d'entrades de bases de dades.
El geoetiquetatge manual també s'utilitza en el cas de geoetiquetatge de documents, especialment en el cas de fotografies digitals, quan no es disposa de procediments o dispositius de geoetiquetatge automà tic.
En el cas que el tipus de document a geoetiquetar disposi d'un està ndard de metadades que contempli el geoetiquetatge i que aquest formi part de l'emmagatzematge en fitxers del document, com per exemple en el cas del format JPEG de fotografies digitals, se solen utilitzar aplicacions especialitzades per a geoetiquetar manualment un determinat tipus de documents. Generalment solen ser aplicacions d'escriptori independents, especialitzades en la documentació d'un determinat tipus de document i de format, que permeten geoetiquetar o modificar fora de lÃnia el geoetiquetatge i altres metadades del document.
Geoetiquetatge automà tic mitjançant geolocalització
El geoetiquetatge automà tic mitjançant geolocalització té lloc dins de les aplicacions web o per a telèfons mòbils, de serveis basats en la localització o de xarxes geosocials, cada vegada que un usuari, que hagi autoritzat la determinació i publicació de la seva localització geogrà fica, publica un contingut nou, com és ara una notÃcia, missatge, comentari o puja un document per a compartir. En el cas de les aplicacions web, de fet ni tan sols cal que l'usuari hagi autoritzat la publicitat de la seva localització geogrà fica, ja que la geolocalització a nivell de ciutat, per mitjà de l'adreça IP, és automà tica.
En funció del tipus de contingut publicat, i depenent de si aquest és especÃfic d'una determinada aplicació de xarxa geosocial o bé és genèric i interoperable entre diferents aplicacions, i disposa en major o menor grau d'un està ndard de metadades que inclou el geoetiquetatge o, com a mÃnim, d'una estructura de dades o format per a emmagatzemar el geoetiquetatge de manera independent i permanent, el geoetiquetatge automà tic mitjançant geolocalització realitza geoetiquetatge d'entrades de bases de dades o bé geoetiquetatge de documents.
El geoetiquetatge automà tic mitjançant geolocalització presenta l'inconvenient que la localització geogrà fica emprada per a geoetiquetar el document o recurs web en el moment de la publicació és la localització geogrà fica de l'usuari, la qual pot no tenir res a veure amb la localització geogrà fica del contingut del document o recurs. Per exemple, un comentari o notÃcia sobre les illes Galápagos publicat des de Manresa resultarà geoetiquetat automà ticament amb les coordenades de Manresa, no amb les de les Illes Galápagos, la qual cosa té poc sentit a l'hora de facilitar la cerca de continguts per localització geogrà fica.
Geoetiquetatge automà tic de fotografies
Les fotografies digitals són un cas especÃfic de document o de contingut digital molt definit, per al qual s'han establert està ndards de metadades o, si més no, estructures de dades per a emmagatzemar documentació relativa a les caracterÃstiques de la imatge digital emmagatzemada en diferents formats d'imatge.
Una de les caracterÃstiques generades i emmagatzemades automà ticament des de sempre en el moment de la producció en el cas de les fotografies digitals és la data i hora de realització de la fotografia digital, enregistrada per la mateixa cà mera digital. Recentment, aquest concepte de documentació automà tica de la imatge en el moment de la producció s'ha estès al geoetiquetatge, amb la finalitat d'enregistrar automà ticament, a més del moment, el lloc de realització de cada fotografia digital (Bobbitt, 2009).
Per poder realitzar el geoetiquetatge automà tic de les fotografies, les cà meres digitals o els telèfons mòbils han de dur incorporat un receptor de GPS que permeti determinar la localització, o bé s’han de poder connectar a un receptor de GPS extern independent. A més cal que el receptor GPS incorporat o acoblat dugui inclòs el programari necessari per a traslladar la informació de posició captada pel receptor GPS i geoetiquetar automà ticament la fotografia digital en el moment d'enregistrar-la. Alternativament, en cas de no disposar d'un ni altre, les posicions es poden enregistrar de forma independent i introduir-les en el registre de metadades dels fitxers de les fotografies digitals per mitjà d'una aplicació independent de documentació de fotografies de forma manual o mitjançant algun tipus de sincronització semiautomà tica.
Els inconvenients del geoetiquetatge automà tic mitjançant geolocalització no es plantegen en el cas del geoetiquetatge automà tic de fotografies en el moment de produir la fotografia, ja que la posició del lloc on es pren la fotografia generalment es pot considerar, salvant les distà ncies, igual a la posició del lloc fotografiat, si més no com a punt de vista.
Està ndards de geoetiquetatge
A mesura que s'ha estès la prà ctica del geoetiquetatge automà tic s'han anat desenvolupant està ndards o, si més no, formats per a enregistrar la informació de geoetiquetatge i compartir-la entre diferents aplicacions en aquells tipus de documents o de continguts digitals més ben tipificats i/o d'ús més general.
En el cas de les fotografies digitals emmagatzemades en el format JPEG s'han desenvolupat formats de metadades especÃfics, com el format Exchangeable image file format (EXIF) o el format Extensible Metadata Platform (XMP) que permeten emmagatzemar la informació de geoetiquetatge mitjançant les etiquetes GPSLatitude i GPSLongitude o bé GPSPosition en diferents formats i unitats.
Un exemple de format EXIF, en graus minuts i segons indicant l'hemisferi, seria el següent
GPSLatitude     : 57 deg 38' 56.83" N
GPSLongitude    : 10 deg 24' 26.79" E
GPSPosition     : 57 deg 38' 56.83" N, 10 deg 24' 26.79"
o bé, en graus decimals, amb l'hemisferi implÃcit en el signe de les coordenades (negatives per als hemisferis S i W):
GPSLatitude     : 57.64911
GPSLongitude    : 10.40744
GPSPosition     : 57.64911 10.40744
La informació de les coordenades de geoetiquetatge en el format està ndard EXIF s'emmagatzema internament com a sèries de números racionals en el registre sub-IFD de GPS. Aquesta informació la poden llegir i escriure la majoria de cà meres digitals i escà ners de les darreres generacions i l'usuari la pot llegir i editar, juntament amb altra informació documental de les imatges, mitjançant programes especialitzats, com per exemple gThumb, EFIX Reveal o EfixTool.
En el cas dels missatges de text SMS, s'ha definit l'està ndard GeoSMS, que enregistra la informació de posició geogrà fica en forma d'un o més GeoURI (geoidentificador universal de recurs) inserits en el cos del missatge de text. Per exemple:
Hola, sóc a la biblioteca geo:-37.801631,144.980294
En l'està ndard GeoURI, la posició s'expressa com un parell de valors numèrics separats per coma, que indiquen respectivament la latitud i la longitud en graus decimals. Opcionalment, s'hi pot afegir un tercer valor que indiqui l'altitud, separat també per una coma. A més de la posició en coordenades 2D o 3D, l'està ndard GeoURI permet afegir parà metres per a indicar l'error o incertesa del posicionament en metres (parà metre u, "uncertainty" ) i el sistema de referència espacial (parà metre crs, "coordinate reference system"), separats per punt i coma. Els sistemes de referència espacial s'expressen mitjançant el codi de la base de dades EPSGGeodetic Parameter Dataset. El sistema de referència espacial per defecte és el World Geodetic System 1984 (WGS-84), que és l'emprat en el sistema de posicionament global GPS i el que mostren per defecte els receptors de GPS. L'exemple anterior amb indicació de 50 m d'incertesa i sistema de referència espacial UTM zona 31 N basat en el datum ED50 seria:
Hola, sóc a la biblioteca geo:-37.801631,144.980294;u=50;crs=23031
Les entrades d'un servidor de noms de domini (DNS) es poden geoetiquetar per mitjà de l'està ndard RFC 1876, que defineix atributs de localització de les adreces IP, que inclouen la latitud, longitud, altitud i precisió de la localització corresponent a cada adreça IP. A la prà ctica, però, molt poques adreces IP estan georeferenciades per mitjà de coordenades geogrà fiques i per tant es fan servir més els mètodes estimats de geolocalització per a localitzar les adreces IP dinà micament en el marc d'una determinada aplicació.
Les pà gines web o documents HTML es poden geoetiquetar utilitzant diversos està ndards (The Internet Engineering Task Force, 2007):
- està ndard GeoURL: L'està ndard GeoURL utilitza l'etiqueta ICBM per a indicar les coordenades de latitud i longitud:
<meta name="ICBM" content="50.167958, -97.133185">
-  està ndard GeoURI: Els identificadors GeoURI es poden incloure també dins del codi HTML d'una pà gina web per a geoetiquetar-la
<a href="geo: 50.167958,-97.133185;u=35">Casa meva</a>Â Â
- format GeoTag: El format GeoTag defineix diverses etiquetes per a expressar la localització geogrà fica d'una pà gina web per mitjà de coordenades, topònims o à rees:
<meta name="geo.position" content="50.167958;-97.133185">
<meta name="geo.placename" content="Rockwood, Manitoba, Canada">
<meta name="geo.region" content="ca-mb">
- està ndard RDF: L'està ndard RDF (Resource Description Framework) és un model de metadades emprat per a descriure el contingut i estructura d'informació implementada en forma de pà gines i, en general, recursos web, definit pel consorci W3 Group. Aquest està ndard defineix també un cert nombre d'etiquetes per a expressar la posició geogrà fica i geoetiquetar pà gines i recursos web. L'expressió completa de la posició en RDF, requereix fer referència prèviament a les URL on estan definides les codificacions d'etiquetes de RDF, igual que en el cas del llenguatge XML. Per exemple:
<rdf:RDF
    xmlns:rdf=http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#
    xmlns:geo="http://www.w3.org/2003/01/geo/wgs84_pos#">
    <geo:Point>
         <geo:lat>55.701</geo:lat>
         <geo:long>12.552</geo:long>
    </geo:Point>
</rdf:RDF>
- microformat Geo: El microformat Geo és un format d'etiquetes especÃfic per a expressar coordenades geogrà fiques de latitud i longitud en el sistema de referència espacial WGS-84 i etiquetar pà gines HTML:
<span class="geo">
<span class="latitude">50.167958</span>;
<span class="longitude">-97.133185</span>
</span>
Els diferents està ndards per a geoetiquetar pà gines HTML serveixen també per a geoetiquetar en general recursos o continguts web (notÃcies, comentaris, etc.) inclosos dins d'una pà gina HTML, ja que cada recurs sol ser en si mateix una pà gina HTML inclosa dins d'una altra pà gina HTML. La varietat d'està ndards existents demostra, tanmateix, que no hi ha un únic està ndard globalment acceptat i que cada aplicació ha d'implementar un o altre dels està ndards que conviuen en el web. Moltes aplicacions, com per exemple el lloc web Flickr per a compartir i geoindexar fotografies, enregistren tots els diversos formats en cada document o contingut geoetiquetat per tal de facilitar l'intercanvi amb altres aplicacions.
Geoblocs i aplicacions de folksonomia
A l'hora de geoetiquetar recursos, com és ara blocs, comentaris o fotografies, per part dels usuaris en les aplicacions d'etiquetatge de continguts, o aplicacions de folksonomia, no es disposa d'està ndards de geoetiquetatge pròpiament dits, però s'utilitzen convencions que permeten als usuaris afegit metadades de localització als recursos d'informació mitjançant les anomenades etiquetes de mà quina o etiquetes triples. Una de les convencions d'aquest tipus més utilitzades és la que ha establert el lloc wev Geobloggers, emprada també, entre d'altres, per Panoramio, Flickr i del.icio.us. Un exemple de la sintaxi emprada en aquest tipus d'etiqueta triple seria el següent:
geotagged
geo:lat=57.64911
geo:lon=10.40744
Un altre exemple de convenció, proposada per Flickr, per a especificar com visualitzar amb Google Earth un recurs geoetiquetat és el següent, que indica l'angle, inclinació i abast:
ge:head=225.00
ge:tilt=45.00
ge:range=560.00Â
La dificultat i l'ambigüitat de gestionar etiquetes triples i convencions en les aplicacions d'etiquetes assignades lliurement pels usuaris desapareix, en el cas de les etiquetes de geoetiquetatge, en el moment en què les aplicacions basen el geoetiquetatge en la geolocalització i enregistren la posició de l'usuari.
Riscos del geoetiquetatge
El geoetiquetatge automà tic planteja els mateixos riscos per a la privacitat que qualsevol aplicació que utilitzi serveis de geolocalització. Fins a cert punt aquest mateix problema es pot plantejar en la publicació al web de fotografies digitals geoetiquetades automà ticament en el moment de la producció, ja que l'usuari pot no ser conscient que la fotografia conté informació de la localització geogrà fica des d'on s'ha pres, encara que el simple fet de publicar la fotografia ja desvetlla informació privada.
Un risc addicional de publicar fotografies i altre contingut etiquetat amb la localització i el temps és el fet que permet a terceres persones correlacionar aquesta informació amb altres informacions i fer un seguiment indesitjat que pot servir de base per a robatoris o altres actes criminals (Friedland and Sommer, 2010).
Temes relacionats
- Cartografia col·laborativa
- Cartografia web
- Geocodificació
- Geolocalització
- Georeferenciació
- Metadades geoespacials
- Neogeografia
- Servei basat en la localització
- Sistema de referència espacial
- Xarxa geosocial
Referències
Bobbitt, R. (2009) "Photographers Have Several Camera Options for Geotagging Pictures with GPS Points". Directions Magazine.
http://www.directionsmag.com/article.php?article_id=3283 Â Â [consulta 9 setembre 2012]
Friedland, G. and Sommer, R. (2010) "Cybercasing the Joint: On the Privacy Implications of Geo-Tagging", 5th Usenix Hot Topics in Security Workshop (HotSec2010).
http://www.usenix.org/events/hotsec10/tech/full_papers/Friedland.pdf [consulta 9 setembre 2012]
The Internet Engineering Task Force (2007) "Geographic registration of HTML documents".
http://tools.ietf.org/id/draft-daviel-html-geo-tag-08.txt   [consulta 9 setembre 2012]
http://en.wikipedia.org/wiki/Geocaching   [consulta 7 setembre 2012]
Lectures recomanades
Luo, J.; Joshi, D.; Yu, J. and Gallagher, A. (2011) "Geotagging in multimedia and computer vision - a survey", Multimedia Tools and Applications, 51, 1, 187–211.