Autor: Dr. Josep Maria Rabella. Universitat de Barcelona
Promotor: Institut Cartogrà fic de Catalunya, 2013
Â
Sinònim complementari: retolació del mapa
cs tipografia cartográfica; fr tipographie cartographique; it tipografia cartografica; en cartographic typography; de kartographisches Typographie
SUMARI
Originà riament, la tipografia era la disciplina dedicada a dissenyar, compondre i imprimir textos mitjançant procediments d'impressió amb planxes gravades o tipus mòbils que, després d'entintats, eren aplicats fent pressió sobre la superfÃcie d'un paper. Amb un sentit més ampli, la tipografia constitueix avui també el conjunt de col·leccions de sÃmbols alfanumèrics, anomenats famÃlies tipogrà fiques, juntament amb l'art i l'ofici de componen amb ells els textos d'un mapa, d'un atles o de qualsevol altra obra editada, per la qual cosa, en un entorn més popular pot rebre la denominació genèrica de retolat.Â
La tipografia constitueix un capÃtol primordial i autònom dins de les arts grà fiques i representa, també, un capÃtol extremadament important de la cartografia, ja que, de fet, el mapa és constituït únicament, tot ell, per dos tipus de sÃmbols: els que no són pròpiament cartogrà fics són alfanumèrics, tipogrà fics. Actualment resulta indiscutible que la tipografia d'un mapa –el conjunt del seu retolat– no només aporta especificacions i dades complementà ries de la mateixa informació territorial que expressa, sinó que acaba sent, al mateix temps, altament responsable de bona part de l'aspecte, l'equilibri, l'estètica, l'atractiu i la llegibilitat de tot el mapa.
Cal subratllar, en definitiva, que per al cartògraf, el treball tipogrà fic implica un doble i apassionant repte: suposa un seriós compromÃs bà sic de disseny mitjançant la selecció i l’harmonització de diferents famÃlies de carà cters (fonts) en consonà ncia amb l'estil artÃstic i l'estètica de cada obra i ha de respondre, a més, amb eficà cia comunicativa, als complexos requeriments funcionals especÃfics que imposa el llenguatge cartogrà fic, peculiar i universal.
Convencionalismes, tendències i funcionalitat de la tipografia
Existeixen i poden ser constatades unes antigues i sòlides tradicions tipogrà fiques en la història de la cartografia que, tot i no ser rÃgides ni excessivament generalitzables, constitueixen uns certs convencionalismes, unes tendències importants d'ús i, fins i tot de vegades, determinades normes d'implantació. El quadre adjunt pretén sintetitzar una proposta orientativa a partir d'un estudi acurat d'aquelles tradicions i convencionalismes implÃcits, adaptats aquà d'acord amb les actuals exigències, especials i espacials, del context comunicatiu cartogrà fic.
El comportament de la tipografia en el context cartogrà fic
Resulta extraordinà riament interessant constatar que, en realitat, la tipografia en el context d'un mapa es comporta de forma extremadament diferenciada de com ho fa en un text narratiu i extens inclòs, per exemple, dins d'un diari o d'un llibre. En un text literari ordinari, tal com magistralment assenyala Arthur Robinson en el seu prestigiós manual de cartografia, els tipus (les lletres i els números) esdevenen veritablement "transparents" en la percepció del lector, com si restessin només en el seu subconscient i, paradoxalment, quan més clars, nets i llegibles són (i més interessant és l’obra llegida) menys atenció li requereixen: efectivament, en el seu procés llegidor, el lector realment no en fixa en les lletres, ni menys encara en el seus detalls: llegeix paraules, frases senceres i, fins i tot directament, ambients i emocions i, prà cticament, no para compte amb la forma, l'estil o l'acabat dels sÃmbols tipogrà fics.
Contrà riament, en cartografia, en la lectura i interpretació d'un mapa i en el context territorial que això implica, els signes tipogrà fics es tornen volgudament opacs i prenen ple protagonisme ells mateixos com a simbologia que són, expressant-se amb significacions establertes segons el seu estil o la forma de cada famÃlia, l’orientació (inclinació), la grandà ria, l'espaiat, el color, el valor, la manera d'implantació, etc.
La tipografia i les variables visuals
Certament, en el peculiar context de la comunicació cartogrà fica, la tipografia pren una especial rellevà ncia tant pel mateix protagonisme que comporta en si mateixa la toponÃmia que quasi sempre expressa, com per la seva forma d'aprofitar, amb l'objectiu d'optimitzar la comunicació, els seus múltiples recursos grà fics emprats (color, mida, orientació, forma...) que prenen plena significació i serveixen per a destacar, especificar, diferenciar i jerarquitzar conceptes i caracterÃstiques de la informació cartografiada situada sobre el territori. Tant és aixà que diversos autors han proposat aplicar els valuosos estudis sobre les variables visuals dels sÃmbols cartogrà fics, que aportà inicialment Jacques Bertin, al món de la simbologia tipogrà fica en cartografia, i encara que no sembli oportú forçar exageradament la translació analògica, els resultats de la proposta resulten, sens dubte, absolutament útils i suggestius.
Una sÃntesi reelaborada d'aquestes propostes queda recollida en el quadre adjunt. El lector haurà de tenir presents les propietats perceptives de les diferents variables visuals en les seves possibles implantacions per a poder avançar valorant i assajant les seves òptimes aplicacions en cada situació.
La implantació dels rètols en el mapa
A més de l'aplicació lògica dels principis de les propietats perceptives de les variables visuals adaptades als sÃmbols tipogrà fics, ja comentada abans, la implantació dels rètols sobre el mapa requereix sempre, tanmateix, una considerable atenció i sensibilitat cartogrà fica que, harmoniosament duta a terme amb tots el altres requeriments bà sics de l'escala, la maquetació, l'enquadrament i el disseny del mapa, acaba traduint-se clarament en la qualitat general del treball. En aquest sentit, diversos autors han sintetitzat i exposat normes o recomanacions de bon ús per a la redacció i la compilació dels mapes. Encara que, certament, cada mapa pot constituir, a la prà ctica, un cas absolutament particular, amb problemà tiques que poden ser extremadament diverses i que, en el fons, es tracta, segurament, d'aplicar amb saviesa els criteris bà sics de la composició, l'equilibri, la llegibilitat i el sentit comú, pot resultar altament útil i rendible a qualsevol cartògraf tenir present, en tot moment, una sÃntesi clara d'aquestes pautes de bon fer. El text adjunt pretén constituir un breu resum de les set més importants recomanacions al respecte.Â
1) Els topònims corresponents a sÃmbols de ciutats i altres fets puntuals situats a prop de la costa han de ser implantats de forma rectilÃnia i totalment sobre terra o totalment sobre el mar, sense trepitjar mai la lÃnia costanera.
2) El rètols rectilinis han de ser orientats harmonitzadament d'acord amb l'enquadrament i la maquetació cartogrà fica, preferentment horitzontals, excepte en el cas que la xarxa geogrà fica representada domini l'estructura general del mapa i obligui a organitzar els rètols preferentment paral·lels a ella.
3) Quan entrin inevitablement en conflicte els topònims amb sÃmbols d'implantació lineal o superficial, seran interromputs aquests sÃmbols mitjançant reserves, però mai el rètols.  Â
4) Els topònims referits a cursos fluvials han de situar-se per damunt d'aquests i corbar-se seguint la seves direccions. Si els rius apareixen sobre el mapa amb gran longitud, poden duplicar-se els seus noms.
5) Els topònims referits a grans serralades, extensos territoris o grans oceans, han d'estendre's (sense trencar la seva contigüitat lectora) i ser harmoniosament corbats per tal d'evitar l'efecte "etiqueta" i poder-se implantar dominant de la manera més inequÃvoca possible tota la seva à rea amb la seva particular configuració bà sica.
6) Evidentment, els topònims i tota mena de rètols no han de quedar, en cap cas, implantats sobre el mapa de forma invertida.
7) En cartografiats extensos i, sobretot, en mapes murals, una oportuna i contundent jerarquia dels tipus pot permetre i compatibilitzar fins a dos o tres nivells de lectura diferents, segons la distà ncia i la intenció d'escrutini del lector, en un interessant i rendible joc de generalització cartogrà fica purament perceptiva. El noms de primer ordre, més grans i, fins i tot, en lletra negreta, poden ser reproduïts amb tons grisos, tramats suaus o altres colors plans de valor mitjà per tal d'acceptar sobre d'ells altres noms molt més petits referits a fets d'importà ncia relativament secundà ria.
Temes relacionats
- cartografia
- mapa
- mapa escolar
- mapa general
- mapa temà tic
- sÃmbol cartogrà fic
- teoria de la comunicació
- variable visual
Referències
AMBROSE, Gavin i HARRIS, Paul: The Fundamentals of Typography. Laussane, AVA Publishing, , 2006. Trad. al castellà : Fundamentos de la TipografÃa. Barcelona, Parramón, 2007. ISBN: 978-84-342-3235-8.
BAINES, Phil i HASLAM, Andrew: Type & Tipography. Londres, Laurence King Publishing, 2002. Trad. en castellà : TipografÃa. Función, forma y diseño. Barcelona, Editorial Gustau Gili, 2002. ISBN: 968-887-395-0.
OXTOBY, P. i WORM, J. van den: The application of Type in Cartography. Enschede, Països Baixos, ITC, 1986.
RAISZ, Erwin: General Cartography. 1938 (1a edició). Traducció en castellà : CartografÃa. Barcelona, Omega, 1953, 2005. ISBN 84-282-0007-6.
ROBINSON, Arhur H. i altres: Elements of Cartography. (6a ed.) Nova York, John Wiley & Sons, Inc., 1995. ISBN: 0-471-55579-7. Trad. al castellà :Elementos de CartografÃa. (5a ed.) Barcelona, Omega, 1987. ISBN: 84-282-0768-2.
SOLOMON, Martin: The art of Typography. Watson-Guptill, 1986. Trad. al castellà : El arte de la tipografÃa. Introducción a la Tipo.icono.grafÃa. El diseño tipográfico actual a través de la tipografÃa clásica. Madrid, Tellus, 1988. ISBN: 84-86780-04-7.
WEINGART, Wolfgang i MÜLLER, Lars: Typography. May Way to Typography Wege zur Typographie. Lars Müller Publishers, 2000. ISBN: 3-907044-86-X.
Lectures recomanades
MEYER, Hans Eduard: La evolución de la letra. València, Campgrà fic Editors, 2011. ISBN: 978-84-96657-23-6.
RIAT, MartÃn: Tècniques grà fiques. Una introducció a les diferents tècniques i la seva història. Olot (Catalunya), Aubert Impressor, 1983. ISBN: 84-86243-00-9.
SOTO, JoaquÃn: Moderno método para aprender a rotular y dibujar sin necesidad de profesor toda clase de dibujos matemáticos. Madrid, Soto Hidalgo (Instituto Geográfico y Catastral), 1960. s/ISBN.