Els dies 3 i 5 de maig es van fer proves per injectar fins a 800 tones de sediments al tram final de l'Ebre per tal d'analitzar el seu transport pel riu i com es reparteixen sobre la plana deltaica.
Aquestes proves serviran per calibrar un model de transport de sediments que s'està desenvolupant amb l'objectiu de dissenyar i analitzar la viabilitat de diferents alternatives d'aportació de sediments des de l'embassament de Riba-roja i aixà mitigar els impactes sobre el delta de l'Ebre, donada la seva subsidència natural i els models de pujada del nivell del mar.
El model de transport de sediments també contempla la possibilitat d'injectar sediments de la planta potabilitzadora del Consorci d'Aigües de Tarragona directament als canals de reg, i s'ha calibrat a partir de dues proves d'injecció fetes el 2016. S'ha analitzat la qualitat d'aquests sediments i s'ha comprovat que és bona i que és viable mitjançant injeccions controlades als canals de reg.
Els resultats serviran per establir les directrius d'un pla d'adaptació i mitigació al delta de l'Ebre, que desenvolupa l'Oficina Catalana del Canvi Climà tic.
Aquests treballs estan programats dins les activitats del projecte europeu LIFE Ebro-Admiclim, que pretén elaborar un model de transport de sediments al tram final de l'Ebre per fer, en el futur, propostes d'alliberament de sediments des dels embassaments tot cercant la sostenibilitat d'aquest espai davant l'escenari del canvi climà tic.
El projecte LIFE Ebro-Admiclim és liderat per l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentà ries, i hi participen també, com a socis del projecte, l'Institut Cartogrà fic i Geològic de Catalunya, l'Agència Catalana de l'Aigua, l'Oficina Catalana del Canvi Climà tic, el Consorci d'Aigües de Tarragona, la Comunitat de regants del marge esquerre del delta i la Universitat de Còrdova.