Més de 400 professors han participat en la jornada en lÃnia "Jornada d'Instamaps aplicat a l'educació", celebrada el 16 de juny de 2020 i organitzada pel Departament d'Educació i l'Institut Cartogrà fic i Geològic de Catalunya.
L'objectiu de la jornada ha estat donar a conèixer al professorat el potencial del mapa com a recurs didà ctic i les eines cartogrà fiques digitals aplicables, com ara l'eina gratuïta Instamaps desenvolupada per l'ICGC.
En la jornada, a partir del treball amb Instamaps de diferents mapes, s'ha mostrat les funcionalitats, capacitats i oportunitats de l'eina i què pot aportar treballar les temà tiques territorials amb el mapa com a eix vertebrador.
La bona acollida de la jornada es materialitÂza amb la participació de professors (més de 400) i els accessos a la sala (942, tenint en compte que un mateix usuari pot haver accedit a la sala més d'una vegada). Aquest èxit ens motiva seguir organitzant amb el Departament d'Educació noves jornades per mostrar a la comunitat docent de Catalunya les eines cartogrà fiques de l'ICGC, moltes aplicables a l'aula, i també el potencial del mapa com a recurs didà ctic.
En el nostre dia a dia utilitzem la ubicació i les dades geolocalitzades sense gairebé adonar-nos-en. Els estudiants les utilitzen sense tenir massa consciència que el mapa i la informació geogrà fica és l'element fonamental de molts dels jocs que juguen en lÃnia.
Cal, però, anar més enllà i aconseguir un aprenentatge competencial d'aquestes eines de georeferenciació per utilitzar-les també com a eines de representació d'informació, d'observació i anà lisi de les dades representades, i de gestió del territori. El mapa és un element central en la comprensió del que passa sobre el territori. És fonamental per geolocalitzar els fenòmens socials, polÃtics i mediambientals.
En aquest sentit, la importà ncia de ser hà bil en l'ús d'aquestes eines per aprofitar el seu potencial en la representació dels fets històrics, de la comprensió de la geografia fÃsica i de la distribució de variables en el territori, queda recollida com a competències bà siques a assolir tant a la primà ria (à mbit del medi natural i social) com a la secundà ria obligatòria (dimensions històrica i geogrà fica de l'à mbit social) i al batxillerat (geografia, ciències de la Terra i del medi ambient).